زمانی که قسمت هایی از بدن ملتهب میشوند

التهاب در بدن به دلایل زیادی می تواند  اتفاق بیفتد. اگر برای مدت طولانی در گرما نشسته باشید بازوها و پاهایتان ممکن است ملتهب شود. همچنین ممکن است در نتیجه استفاده بیش از اندازه از قسمتی از بدن یا جراحت التهاب ایجاد شود. اما گاهی التهاب نشانه ای از یک بیماری زمینه ای می باشد.

نگاهی دقیق تر به ادما

بیش از نیمی از بدن شما از آب تشکیل شده است. بیشتر آن در خون شما در جریان است. آب همچنین از یک مایع کمتر شناخته شده که لنف نامیده میشود ساخته شده است. لنف از دستگاه لنفاوی که از بافت ها و اندام هایی که سلول های ایمنی را تولید، ذخیره و حمل می کنند می گذرد.

وقتی دست ها ملتهب میشوند

زمانی که مایعات بدن در قسمتی ساخته میشوند می توانند سبب التهاب شود. این ملتهب شدن، ادما نامیده میشود. ممکن است در هر جایی در بدن دچار ادما شوید، در پاها، دستها، قوزک پا و حتی صورت. ممکن است تنها در یک قسمت یا در چندین قسمت از بدن با هم ظاهر شود.

گاهی تنها موقتی است. بارداری می توانند سبب التهاب در پاها و قوزک به خاطر فشار حاصل از جنین شود. خوردن بیش از اندازه نمک سبب میشود آب از بدن دفع نشود. همچنین برخی از داروهای خاص مثل برخی از داروها که برای فشار خون بالا استفاده میشوند می توانند همین تاثیر را داشته باشند.

ادما می تواند مشکلاتی در حرکت کردن ایجاد کرده  سبب عفونت و ناراحتی شده و مشکل در بهبودی زخم ها حاصل نماید. بنابراین در صورت بروز هر گونه التهابی باید به پزشک مراجعه کرد.

ادما میتواند نشانه بیماری دیگری باشد؟

ادما می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی باشد. یک نوع خطرناک از لخته خون که ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT نامیده می شود می تواند سبب ادمای ناگهانی گردد. مشکلات قلبی، کبدی و یا کلیوی نیز می توانند سبب التهاب شوند.

در بیماری که نارسایی احتقانی قلب نامیده میشود قلب در پمپاژ کردن خون به بدن دچار مشکل میشود. همین امر سبب میشود مایعات در پاها جمع شوند و ملتهب شوند. زمانی که کبد یا کلیه آسیب دیده باشند، مایع نمی تواند به سرعت از آنها عبور کرده و در دست و پا جمع میشود.

جراحتی که به بدن وارد شده باشد نیز می تواند محرک ادما باشد. نوعی ادما وجود دارد که در نتیجه آسیب دیدن سیستم لنفاوی حاصل میشود که خیز لنفاوی نامیده میشود. خیز لنفاوی اغلب در نتیجه جراحی برای درمان سرطان ایجاد میشود.

همچنین بخوانید: علائم هشدار دهنده اولیه بیماری های قلبی کدام‌اند؟

درمان ادما

درمان برای ادما به علت آن بستگی دارد. اگر  التهاب به خاطر یک دارو اتفاق افتاده باشد تعویض نوع دارو می تواند کمک کننده باشد. کسانی که به خاطر وجود یک لخته خون دچار ادما شده اند معمولا رقیق کننده خون مصرف می کنند تا لخته تجزیه شود. از داروهایی که ادرار آور نامیده میشوند برای بیماری های نظیر نارسایی قلب استفاده میشود. این امر سبب میشود از شر مایعات اضافه خلاص شوید.

ما همچنین درمان های مشخصی داریم که تقریبا برای همه بیماران بدون توجه به علت ایجاد ادما تجویز میشود. مثل استفاده از جوراب ها، دستکشها یا ساق بندهای فشاری که به کاهش التهاب کمک می کنند. آنها می توانند سبب کاهش ناراحتی شوند حتی اگر علت ادما چیزی باشد که قابل درمان نباشد. برای نحوه زندگی با وجود ادما به قسمت بعدی مراجعه کنید.

اگر ادمای ناگهانی را در یک یا چند دست و پای خود یا التهابی جزئی را که با گذشت زمان بدتر شد تجربه می کنید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام برای بسیاری از انواع التهاب می تواند علائم را در بلند مدت کاهش دهد.

زندگی کردن با ادما

کمک به کاهش ناراحتی حاصل از التهاب

  • لباسها و کفشهای گشاد که خیلی چسب نباشند بپوشید. استثناء زمانی است که پزشکتان لباسهای فشاری را پیشنهاد می دهد که این پوشیدنی ها باید تنگ باشند.
  • پاهای ملتهب را بالا نگه دارید. زمانی که نشسته یا خوابیده هستید و در پاهایتان ادما دارید آنها را بالا نگه دارید. اگر   می توانید پاهایتان را بالاتر از سطح قلب بیاورید.
  • به آرامی ورزش کنید. حرکت دادن قسمتی از بدن که دچار التهاب شده است، می تواند به بهبود علائم کمک نماید. برای اینکه بدانید انجام چه ورزشهایی برایتان ایمن است با پزشک خود مشورت کنید.
  • نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید. سدیم موجود در نمک سبب میشود بدن آب خود را حفظ نماید. در زمان خرید محصولات غذایی محتوای سدیم آنها را بررسی نمایید.
  • داروها را همان گونه که تجویز شده اند مصرف نمایید. اگر پزشکتان برای ادما دارویی تجویز نموده است دقیقا همان گونه که توصیه شده داروها را مصرف نمایید.

مقاله مرتبط: عوارض کلسترول بالا و نحوه اجتناب از آن‌ها

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است