باورهای نادرست و حقايقی در مورد سلوليت                                                                 

دچار سلوليت شده ايد؟ شما تنها نيستيد: تقريبا ۹۰ درصد زنان در نقطه ای از زندگی خود دچار اين مشكل زيبايی شده اند حتی زنانی كه لاغر و متناسب هستند.

سوء تفاهم ها در مورد علل آن و چگونگی خلاص شدن از شر آنها به اندازه خود سلوليت رايج هستند بنابراين قبل از اين كه به دنبال مقصر بگرديم، به دنبال يك درمان زيبايي برويم، و يا پولی را صرف خريد داروهايی كه بدون نياز به نسخه فروخته مي شوند، داستان های واقعی پشت آن را در زير بخوانيد.

سلولیت در ران پا

۱- سلوليت به خاطر وجود مواد سمي در بدن ايجاد ميشود.

باور نادرست

برخي از محصولاتي كه بدون نياز به نسخه پزشك فروخته مي شوند مدعي هستند كه مي توانند به از بين بردن مواد سمي و مواد آلاينده از بدن كمك كنند. اما نه كارآيي آنها و نه ادعاهاي آنها در باره علت ايجاد سلوليت هنوز به صورت علمي ثابت نشده است. بلكه علت ايجاد سلوليت جمع شدن توده هاي چربي در زير پوست (معمولا در كپل، ران و همچنين بازوها، شكم و ديگر نقاط مشكل ساز متداول ديگر) است كه شروع به فشار آوردن به فيبرهاي كلاژن و يا بافتهاي پيوندي مي كند.

بافت پيوندي ممكن است به خاطر هورمونها، ورزش نكردن و حجم عضلات، چربي اضافه و جريان خون نامناسب ضعيف شود. اما علت ايجاد سلوليت اصلا مواد سمي موجود در بدن نيست.

۲- زنان بيشتر از مردان دچار سلوليت ميشوند.

حقيقت

ايجاد چربي به صورت طبيعي در باسن و ران ها خانم ها بيشتر صورت مي گيرد. همچنين بافت پيوندي در خانمها توانايي حمايت كمتري براي نگه داشتن اين چربي ها در جاي خود دارد. اگر يك اسكلت بندي X مانند را در نماي يك ساختمان در نظر بگيريد، انباشته شدن توده چربي در بدن مردان به همان گونه است. با اين وجود برآورد ميشود كه ۱۰ درصد از مردان نيز به سلوليت دچار هستند.

۳- سلوليت با افزايش سن بدتر ميشوند.

حقيقت

به نظر مي رسد كه هورمونها در ظهور سلوليت نقش دارند: با افزايش سن در زنان، بدن آنها استروژن كمتري توليد مي كند. هورموني كه به جريان خون در رگها كمك مي كند. استروژن كمتر به معناي جريان خون ضعيف تر است كه همچنين مي تواند به معناي كاهش در توليد كلاژن جديد و تجزيه بافت پيوندي قديمي باشد.

۴- سلوليت ممكن است در ژن های شما باشد.

حقيقت

اين حقيقت وجود دارد كه سلوليت موروثي است: اگر مادر و مادر بزرگ شما سلوليت دارند احتمال ايجاد آن در شما بيشتر است. در واقع، حتي يك تست ژنتيكي در بازار موجود است كه مي تواند به شما بگويد كه آيا تنوع ژنتيكي كه ريسك ايجاد سلوليت متوسط تا شديد را در شما افزايش مي دهد را داريد يا خير. اما با توجه به اينكه اغلب زنان در دوره اي از زندگي خود دچار سلوليت ميشوند (و اين حقيقت كه وقتي مي بينيد متوجه آن مي شويد) سبب شده است كه پول دادن به اين محصول ارزشي نداشته باشد. اگر شما از آن دسته افراد خوش شانسي نيستيد كه اقوام آنها پوست هاي نرم وصاف دارند ناراحت نشويد: ژنتيك فقط بخش كوچكي از پازل سلوليت است، عواملي نظير رژيم غذايي، ورزش و نگه داشتن وزن در محدوده سلامت نيز در اين رابطه نقش دارند.

۵- سلوليت فقط در افرادی كه اندام متناسبي ندارند ايجاد ميشود.

باور نادرست

اضافه وزن ظاهر سوليت را قابل توجه تر مي سازد. هر چه چربي بيشتري در زير پوست داشته باشيد، احتمال ايجاد فشار بر بافت پيوندي و تجمع آنها در نقاط ضعيف تر بيشتر ميشود. اما سلوليت مي تواند در زنان با هر سايز و اندامي ايجاد شود. حتي ما با مانكن هايي مواجه شده ايم كه بسيار لاغر هستند، ورزش مي كنند و تغذيه خوبي دارند و همه چيز را رعايت مي كنند اما سلوليت دارند.

۶- ورزش مي تواند ايجاد سلوليت را كاهش دهد.

حقيقت

ورزش مرتب نمي تواند سلوليت را درمان كند اما در بسياري از موارد مي تواند به پيشگيري از بروز آن كمك نمايد. سلوليت زماني اتفاق مي افتد كه فيبرهاي پيوندي زير پوست ضعيف شده و يا خاصيت كشساني خود را از دست مي دهند. اما كشيده شدن و قوي تر شدن اين منطقه ها (به علاوه سوختن چربي اضافه در كل) مي تواند كمك كننده باشد. سخت و محكم شده اين عضلات خود به كشيده تر شدن پوست كمك كرده و اين سبب ميشود سلوليت كمتر به چشم بيايد. يوگاي متمركز بر قسمتهاي ران و باسن و همچنين حركات تقويتي كه سبب ايجاد عضله و بهبود جريان خون مي شوند مي تواند كمك كند.

۷- كرمهای سفت كننده پوست سلوليت را درمان می كند.

بارو نادرست

علارغم آنچه كه ممكن است بر روي برچسبهاي كرم های موضعی بخوانيد اين كرمها چه تجويزی باشند و يا بدون نياز به نسخه فروخته شوند، ثابت شده است كه هيچ گونه تاثير دائمي بر كاهش بروز سلوليت ندارند. با اين وجود تحقيقات نشان داده اند محصولات حاوي ريتونوئيد (كه با نام رتينول بدون نياز به نسخه فروخته مي شوند) مي تواند با ايجاد پوشش پوستي ضخيم تر به استتار برآمدگی ها كمك نمايد.

همچنين شواهد محدودي وجود دارند مبنی بر اين كه كرمها و يا پمادهاي حاوي مواد اوليه محرك مثل كافئين، زنجبيل و چاي سبز و يا سياه نيز با بهبود جريان خون و تجزيه ذخاير چربي سلولي مي توانند كمك كننده باشند اما كمتر ثابت شده است. اگر هم اين كرمهاي موضعي عمل كنند- كه به نظر من اصلا تاثيري ندارند و يا تاثير خيلي جزئي دارند- بيشتر شايد به لاغر شدن و يا اصلاح فرم بدن كمك نمايند كه اين به معنای از بين رفتن سلوليت نيست.

۸- فيلرهای (پر كننده های) پوست مي تواند اين پوست برآمده و فرو رفته را متوازن كنند.

حقيقت

فيلرهای جلدی قابل تزريق مثل Restylane و Radiesse كه عمدتا برای برجسته كردن گونه و از بين بردن چروكهای صورت استفاده ميشوند مي توانند حداقل به صورت موقت براي بخشهايی از پوست كه دچار سلوليت است مفيد باشد. اين كار همانند قرار دادن يخ بر روي يك كيك پف كرده است تا بهتر به نظر برسد. مخصوصا اگر كسي واقعا لاغر است و فقط تعداد كمي برجستگی وجود دارد يك فيلر مي تواند آن قسمتها را چاق تر كرده و واقعا تاثير گذار باشد. با اين وجود، اين كار براي هر پا صدها هزار تومان پول نياز دارد و تاثير آن فقط براي چند ماه باقي مي ماند.

همچنین بخوانید: راههای غیر جراحی برای از بین بردن چین و چروک صورت

۹- روشهای غير تهاجمی برای سلوليت جواب مي دهند.

حقيقت

سالها است كه از تكنيك های ليزر، فركانس راديويي و ماساژ براي كاهش سلوليت استفاده مي شود. اگرچه نتايج آنها دائمي نيست اما در كوتاه مدت موثر هستند. اين تكنيك ها گاهی بهتر از برخي از  كرمها كه در داروخانه ها فروخته ميشوند كار مي كنند. اگر وقت و پول براي صرف كردن براي اين كارها را داشته باشيد واقعا ارزشش را دارند.

برخی از درمانها نظير ليزر TriActiv و VelaSmooth نياز به ۱۰ تا ۱۵ جلسه دارد تا بهبود قابل توجهی حاصل شود و نياز به مراجعه به پزشك و بازبيني به صورت ماهانه دارد. درمانهاي ديگر مثل درمان فركانس راديويي گران تر بوده اما نتايج آن به نظر شش ماه تا يكسال بيشتر باقي نمی ماند.

۱۰- ليپوساكشن ظاهر پاها (بازوها، و يا شكم) شما را بهتر می سازد.

باور نادرست

اگر مشكل شما سلوليت است، ليپوساكشن نمي تواند راه حلي براي شما باشد. در واقع، جراحي هاي زيبايي مي تواند توزيع چربي را نامتوازن تر ساخته و ظاهر را حتي بدتر نيز نمايد. با اين وجود يك شيوه خلاء مانند ديگر (كه ولي جراحي نيست) كه با نام اندرمولوژی ( (Endermologie شناخته ميشود مي تواند كمك كننده باشد: در طول  اندرمولوژی ، يك تكنسين ابزار ساكشن را توسط يك غلتك بر روی پوست بيمار حركت می دهد و نقاط مشكل دار را براي مدت ۳۰ دقيقه كشيده و به آن فشار وارد مي كند. نتايج بعد از ۱۰ جلسه (دو بار در هر هفته) قابل مشاهده است كه هر جلسه تقريبا ۸۰ تا ۱۵۰ دلار هزينه دارد.

۱۱- غذاهای خاصی می توانند به مبارزه با سلوليت كمك نمايند.

حقيقت

رژيم غذايي شما به تنهايي نمي تواند تعيين كند كه دچار سلوليت خواهيد شد يا نه اما خوردن غذايی متعادل و بيشتر گياهي مي تواند التهاب را در كل بدن كاهش داده و به شما در حفظ وزن سالم كمك نمايد. حفظ آب بدن هم از طريق خوردن آب فراوان و هم غذاهاي حاوي آب بالا نيز مي تواند سبب قوي نگه داشتن بافت پيوندي شده و حتي مي تواند به لاغر شدن شما كمك نمايد. سعي كنيد ميوه ها و سبزيجاتي مثل خيار، تربچه، گوجه فرنگي و فلفل دلمه اي استفاده كنيد چون همه آنها بيش از ۹۰ درصد آّب دارند.

۱۲- فقط يك متخصص پوست بايد درمان سلوليت را انجام دهد.

بارو نادرست

بسياری از متخصصان پوست در كلنيكهاي خود درمانهای سلوليت را انجام مي دهند و مراجعه به آنها فكر خوبی است. اما سلوليت يك مشكل پزشكي نيست و نياز نيست كه حتما تحت نظر پزشك درمان شود. مثلا ممكن است فردی پزشك نباشد اما صرفا چون بر روی سلوليت متمركز شده است بتواند در مركز زيبايي خود نسبت به پزشكان در مطبشان گزينه هاي بسيار بيشتري ارائه دهد. مراكز اسپای پزشكی درمانهايی مثل ليزر غير تهاجمی و اندرمولوژی را ارائه می دهند. اما بايد احتياط كرده و مطمئن شويد كه تكنسين مربوطه مجوز داشته و براي ابزاری كه استفاده مي كنند آموزشهاي مناسب را دريافت كرده باشد. ( با اين وجود اگر خواهان يك شيوه جراحي مثل سلولاز هستيد بايد حتما به يك متخصص پوست و يا جراح زيبايي مراجعه نماييد.)

۱۳- لباسی كه می پوشيد مي تواند تاثيرگذار باشد.

باور نادرست

بله پوشيدن ساقها و جوراب شلواری های فشرده و تنگ در زمان ورزش مي تواند تكان رانها را در حين حركت كمتر كند. اما اين تاثير موقتی است و به احتمال زياد خواهيد ديد كه پس از درآوردن لباس به وضعيت اول باز مي گرديد. هر لباسي كه ادعاي تاثيرگذاري پايدار دارد، فقط يك حقه بازاريابي است و حقيقت ندارد. در واقع در برخی از لباسهای چسب برعكس این موضوع درست است. يعني براي مثال كشهای الاستيك در لباسهاي زير مي توانند خود با محدود كردن جريان خون به افزايش سلوليت كمك كنند.

۱۴- سيگار كشيدن می تواند به افزايش ظهور سلوليت منجر شود.

حقيقت

نشان داده شده است كه سيگار كشيدن جريان خون را كاهش داده و شكل گيري كلاژن را ضعيف و مختل مي نمايد. در نتيجه بافت پيوندي كش آمده و راحت تر مورد آسيب قرار گرفته و چربي زير آن مشهود تر خواهد بود. به علاوه، سيگار كشيدن به شيوه هاي بسيار ديگري می تواند ظاهر شما را بد نشان دهد. برای نمونه می تواند چروكهای زودرس ايجاد كند و پوست را خشك و بد رنگ نمايد.

۱۵- هيچ درمان قطعي برای سلوليت وجود ندارد.

(در حال حاضر) حقيقت

نمي توان دقيقا گفت كه اين جمله درست و يا غلط است. اما به نظر مي رسد دانشمندان هر روز پيشرفتهايی برای درمان اين برجستگي هاي مشكل زا دارند. جديد ترين و نويد بخش ترين شيوه جراحی است با نام سلولاز كه در سال ۲۰۱۲ به تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا رسيده است كه در آن چربي ها با يك ليزر نوری ذوب شده و بافت پيوندی فيبرز تجزيه شده و رشد كلاژن هاي جديد تحريك ميشود كه  همه اين كارها از طريق ايجاد يك شكاف به اندازه نوك سوزن در پوست انجام ميشود.

اين شيوه فوق العاده است چون هم بر فيبرهايي پوست شما را به سمت پايين كشيده اند تاثير می گذارند و هم بر گلبولهاي چربی كه برآمده شده اند. ممكن است خيلي كم بعد از آن درد داشته باشيد ولي می توانيد اين كار را در روز پنجشنبه انجام داده و تا شنبه به سر كار خود برويد. هزينه آن براي هر پا ۳۵۰۰ دلار است اما به نظر مي رسد نتيجه آن براي مدت حداقل يك تا دو سال باقي مي ماند.

مقاله مرتبط: بیماری های پوستي رايج در ميان بزرگسالان

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است