بارداری و مسائل مربوط به آن

قرار است بچه دار شويد؟ خوب حالا چي؟ وقتي قرار است به تازگی مادر شويد، به نظر می رسد خيلی چيزها را بايد ياد گرفته و انجام دهيد. احتمالا توصيه های خيرخواهانه ای را از دوستان، آشنايان و حتی غريبه ها مي شنويد. ممكن است عواطف متناقضی داشته باشيد. ممكن است بسيار خوشحال بوده و يا دستپاچه باشيد و يا هر دو- شما می توانيد با برداشتن گامهايی خود و كودكتان را در زمان بارداری و بعد از آن ايمن نگه داريد.

بارداری و مسائل مربوط به آن

برای خود و كودكتان تصميمات آگاهانه بگيريد

اول اينكه انتظار بدترين چيزها را نداشته باشيد. اگرچه كه اطلاعات و آمار دقيقی در اين رابطه وجود ندارد اما توجه داشته باشيد كه در كشور ميليونها بارداری در سال با سلامت به سرانجام می رسد.

گاهی بهتر است بر روی جنبه های مثبت بارداری تمركز كرد، بر روی چيزهايی كه می توانيد آنها را كنترل كنيد مثل آنچه كه می خوريد و يا مقدار ورزشی كه مي توانید انجام دهيد. حتی ميتوان برای حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ در طول بارداری نيز راه حلهای نويد بخشی ارائه داد. در يك تحقيقی نشان داده شده است كه تهوع و استفراغ در اوايل بارداری به كاهش خطر از دست دادن جنين مربوط ميشود.

تغذيه سالم هميشه مهم است ولي اين مساله در طول بارداری حتی مهم تر هم ميشود. با يك تغذيه متعادل می توان مطمئن شد كه جنين و خودتان همه مواد مغذی مورد نيازتان را دريافت می كنيد. انواع ميوه ها، سبزيجات، غلات كامل، گوشتهای كم چرب و يا منابع پروتئينی ديگر و محصولات لبني كم چرب را انتخاب كنيد.

اهمیت تغذیه در بارداری

مطمئن شويد كه غذايتان حاوی مقدار كافی ويتامين فولات كه در آب ميوه ها و سبزيجات دارای برگ سبز وجود دارد، باشيد. متخصصان پيشنهاد می دهند كه همه زناني كه در سن باروری هستند بهتر است از ۰٫۴ mg (400 ميكروگرم) اسيد فوليك كه نوعی فولات است را به صورت مكمل استفاده نمايند. مصرف اسيد فوليك درحداقل يك ماه قبل از شروع بارداری و در طول ۳ ماه اول بارداری می تواند تا ۷۰ درصد ريسك ايجاد بسياری از عيوب مادرزادی را كاهش دهد. بيشتر مواد مغذی كه نقش مهمی در بارداری دارند در اغلب قرصهای مكمل ويتامين پريناتال وجود دارند.

اگرچه ممكن است فكر كنيد كه در طول بارداری بايد دوبرابر بخوريد ولی اين كار را نكنيد. در تحقيقي بر روی ۸ هزار زن باردار مشخص شد كه ۷۳ درصد آنها بيشتر از وزن توصيه شده چاق ميشوند. در اين تحقيق نشان داده شد كه افزايش وزن بيش از اندازه در بارداری مي تواند خطر فشار خون بالا در بارداری، انتخاب اجباری سزارين و نوزادان با وزن بالاتر را افزايش دهد.

اغلب زنان همين فكر را مي كنند كه چون باردار هستند مي توانند به اندازه دو نفر بخورند. اما اين يك تصور نادرست است. شما وقت بايد كمی بيشتر از حالت نرمال خود بخوريد . در كل، زنان باردار فقط به ۳۰۰ كالری اضافه در روز نياز دارند.

مواردی که باید پرهیز کنید:

براي ايمنی كودكتان از خوردن غذاهای خاصي مثل ماهی خام، گوشت نيم پز، كالباس و پنير پاستوريزه نشده اجتناب كنيد. ماهی و صدف ممكن است حاوی سطوح مختلف متيل جيوه باشند كه يك ماده سمی است كه مي تواند به جنين صدمه بزند. در طول بارداری گزينه هايی را انتخاب كنيد كه ريسك آنها از لحاظ سطح اين ماده پايين باشد مثل ميگو، تن ماهي كنسروی، سالمون، پالاك و گربه ماهی. زنان باردار مي توانند تا ۱۲ اونس (۳۴۰ گرم) از اين نوع ماهی ها در هر هفته استفاده نمايند.

مطلب مرتبط: حصول اطمينان از دريافت مواد مغذی در بارداری دوقلو

ورزش و تحرک در دوران بارداری

داشتن تحرك در زمان بارداری مي تواند به شما كمك كند كه قوی بمانيد، احساس بهتری داشته باشيد، بهتر بخوابيد و بدن خود را برای زايمان آماده كنيد. پياده روی گروهی برای مادران باردار و كلاسهای يوگای بارداری مي تواند محل خوبی برای يافتن پشتيبان باشد. در عين حال مي توانيد فعال باقی بمانيد. با چند تمهدات ساده، اغلب زنان می توانند به فعاليت معمول فيزيكی خود در طول بارداری همچنان ادامه دهند.

از آنجايی كه اضافه وزن زياد و يا كم در طول بارداری مي تواند خطر برخی از مشكلات را هم برای خودتان و هم برای كودك افزايش دهد، در مورد ميزان وزنی كه بايد در طول بارداری با توجه به وزن پيش از بارداری خود بدست آوريد با پزشك خود مشورت نمائيد.

همچنين در مورد هر گونه دارو و يا مكملی كه مصرف می كنيد، مواد شيميايی و چيزهای بالقوه سمی كه در معرض آنها قرار داريد، و يا هر گونه عادت و يا رفتاری كه نگران آن هستيد مثل الكل و يا سوء مصرف مواد با پزشك خود مشورت كنيد. روی هم رفته، مي توانيد برنامه ای تنظيم كنيد كه به حفظ ايمنی خود و نوزاد در حال رشد خود كمك نمائيد.

تاثیرات شگفت انگیز بارداری

تعجب خواهيد كرد اگر بدانيد كه وقتی باردار هستيد برخی از جبنه های سلامت خود را حتی راحت تر می توانيد بهبود دهيد. تحقيقات نشان مي دهد كه اگر زن بارداری از قبل دچار افسردگی بوده باشد اغلب بهبود می يابد، سوء مصرف مواد تا حد قابل توجهی كاهش مي يابد و چنين زناني عموما از شر بسياری از عادات منفی بهداشتی در طول بارداری حداقل به صورت موقت خلاص ميشوند.

برای مثال، برخي زنان می بينند كه تغييراتی نظير حذف كردن الكل و يا كم كردن مصرف قهوه كافئين دار بسيار برايشان راحتتر از قبل از بارداری است و يا كمتر احساس تمايل به اين نوشيدنی ها در خود احساس می كنند. سيگار كشيدن يك عادت ديگر است كه زنان در طول بارداري كنترل آن برايشان راحت تر است.

زماني كه باردار هستيد، ممكن است دندانها و لثه  هايتان آخرين چيزي باشد كه به آنها فكر كنيد. اما احتمال اينكه لثه هايتان به خاطر تغييرات انجام شده در بدنتان دچار التهاب و عفونت شود بسيار زياد است. بسياري از زنان شستن دشستهايشان را فراموش مي كنند اما اين اقدام ساده تفاوتي اساسي ايجاد مي كند و واقعا به شما به اجتناب از برخي ويروسهايي كه مي تواند براي جنينتان مضر باشد كمك مي كند.

ممكن است وسوسه شويد كه پيش از موعد زايمان داشته باشيد. اگرچه بسيار مشتاق ديدن نوزاد خود هستيد اما تحقيقات نشان داده اند كه بسيار مهم است كه حداقل تا ۳۸ هفته بارداری صبر كنيد مگر اين كه به خاطر دلايل پزشكی مجبور به زايمان زودهنگام شويد.

مسائلی که بهتر است در رابطه با بارداری بدانید

زماني كه باردار هستيد مسائل بسياری هستند كه بايد در مورد آنها فكر كنيد. داشتن احساسات قوی و متناقض در اين دوران طبيعي است. اما اگر در حال مبارزه با افكار و يا احساسات خاصي هستيد، بهتر است با كسي كه به او اعتماد داريد صحبت كرده و كمك بگيريد. اين شما هستيد كه اهميت داريد. اگرچه در وهله اول بر روي جنين تمركز ميشود اما زنان بايد بدانند كه آنها نيز به همين اندازه اهميت دارند.

در مراكز بهداشتي برنامه هايي براي افزايش آگاهي در ميان زنان باردار، مادران جديد و خانواده هايشان و متخصصين در مورد افسردگي و اضطراب در طول بارداري و بعد از تولد نوزاد وجود دارند. منابع شامل يك برنامه عملياتي براي افسردگي و اضطراب و كمك به زنان و خانواده هايشان براي  گفتگوي راحت تر در مورد احساساتشان مي شود.

داشتن مراقبت هاي زودهنگام و پيش از زايمان بهترين كاري است كه شمامي توانيد براي حفظ سلامت خود و نوزادتان در زمان بارداري انجام دهيد. هر زني و هر بارداري منحصر به فرد است. در زمان بارداري به پزشك متخصص خود مراجعه كرده و در مورد هر آنچه كه براي شما مناسب است از او سوالات خود را بپرسید تا بتوانيد سلامت ذهن و جسم خود را حفظ نمائيد.

انتخابهای آگاهانه

بعد از ورود نوزاد

  • در حالي كه خود را براي ورود نوزاد آماده مي كنيد مطمئن شويد كه مراقب خود نيز هستيد.
  • با مادران ديگر در ارتباط باشيد. به دنبال گروه هاي مادران در جامعه خود بوده و يا به صورت آنلاين با آنها در تماس باشيد.
  • براي خود وقت بگذاريد. كارهايي را كه برايتان لذت دارد انجام دهيد مثل گوش دادن به موسيقي، خواندن كتاب، نگاه كردن به فيلم مورد علاقه تان، و يا گرفتن يك دوش آب گرم بدون فكر.
  • واقع بين باشيد. نيازي نيست هميشه به دنبال كمال باشيد. هر كاري كه در حد توانتان است انجام دهيد.
  • از ديگران كمك بخواهيد. از كمك گرفتن از خانواده و دوستانتان نترسيد چه براي مراقبت از كودك باشد و يا انجام وظايف خانه.
  • وقتي كودك خواب است شما هم استراحت كنيد. خواب همان اندازه كه براي نوزاد مهم است براي شما نيز اهميت دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه شانس بارداری دوقلو را افزایش دهیم

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است