ایمن ماندن در آب

با گرمتر شدن هوا، شاید بخواهید بیرون رفته و تفریحی داشته باشید. رفتن به استخر، دریا یا ساحل اغلب در راس این تفریحات قرار دارند. وقت گذراندن در آب می تواند مخاطراتی برای سلامت شما داشته باشد. اما برخی از عادات ساده می توانند به شما کمک کنند هم در تابستان تفریح کنید و هم سلامت و ایمن ماندن خود را تضمین نمایید.

در هنگام شنا خود را از میکروب ها محافظت کنید

ارگانیسم ها و میکروب های بسیاری می توانند در آب زندگی کنند که عبارتند از باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و مواد گیاهی که شما را مریض می سازند.

شنا کردن در آب و ایمن ماندن در آن

بسیاری از میکروبهایی که درون آب زندگی می کنند سبب معده درد و دل درد، اسهال و استفراغ میشوند. همچنین ممکن است دچار راش های پوستی یا گوش درد و چشم درد، سرفه و یا خلط بعد از شنا در آب های آلوده شوید.

مسئولین اصلی علائم روده ای بعد از شنا انگل ها هستند. این انگلها عبارتند از کریپتوسپوریدیوم (کریپتو) و ژیاردیای روده ای. اما باکتری هایی نظیر ای. کولای و ویروسها نیز می توانند عامل بیماری باشند.

بسیاری از میکروبهای موجود در آب الوده از مدفوع انسان و حیوان حاصل میشود. بنابراین، بسیار مهم است که در آب دستشویی نکنید و یا پوشک کودکان را در نزدیکی آب تعویض نکنید. اگر حیوان خانگی دارید حتما بلافاصله مدفوع آن را جمع کنید.

آب استخرها معمولا با مواد شیمیایی مثل کلر تصفیه و میکروبها کشته میشوند. اما فوراً نمی توانند بر روی همه میکروب ها تاثیر گذار باشند. برخی از آنها نظیر کریپتو با وجود کلر زنده می مانند. و آبهای طبیعی نظیر اقیانوس ها و دریاچه ها را نمی توان با مواد شیمیایی ضدعفونی کرد.

نمی توانید تنها به آب نگاه کنید و مثلا بگویید:” فکر می کنید این آب حاوی مقدار زیادی میکروب باشد.” اما دانشمندان می توانند آب های تفریحی را برای باکتری های خاصی بررسی کنند.

همچنین بخوانید: چگونه مسمویت غذایی را در خانه مدیریت کنیم

پیش بینی میزان آلودگی آب

گروهی از دانشمندان به دنبال راههایی برای بررسی شرایط آب در اطراف سواحل هستند. آنها اطلاعاتی در مورد باکتری که آنتروکوک نامیده میشوند جمع آوری کرده اند. آنتروکوک در روده انسان ها و حیوانات زندگی می کند. سطح بالای این باکتری در آب به این معنا است که به مدفوع آلوده شده است. این بدان معنا است که میکروبهای دیگری نیز در آب موجود هستند.

این گروهها با افراد و مسئولین محلی همکاری دارند تا بتوانند پیش بینی های روزانه از آب داشته باشند. در این پیش بینی ها مشخص میشود که چه مناطقی سطح باکتری بالایی دارند. آنها با استفاده از وب سایتهای مربوطه این اطلاعات را در اختیار ساکنین محلی قرار می دهند.

آنها همچنین سعی دارند سیستم هشدار خود را گسترش داده و وجود باکتری ویبریو ولنیفیکوس (ویبرو) را نیز موردبررسی قرار دهند. اگر شما غذای دریایی آلوده به این باکتری را بخورید می تواند شما را شدیدا بیمار نماید. همچنین این باکتری ها گوشت خوار هستند. اگر زخمی را بر روی پوست عفونی کنند و درمان نشود می تواند به قطع عضو یا مرگ منجر شود.

اقدامات دانشمندان

دانشمندان سعی دارند حدس بزنند با چه فاکتورهایی می توان افزایش ریسک عفونت های ویبریو را پیش بینی کرد. تغییرات در سطح دما و شوری آب می تواند رشد باکتری ها را افزایش دهد. احتمال دیگر افزایش بیش از اندازه جلبکهای سمی است. این جلبکها مواد مغذی وارد آب می کنند که به زنده ماندن باکتری ها کمک می کند.

انواع خاصی از جلبک ها نیز مواد سمی رها می کننند که آب و هوا را آلوده می سازند. بنابراین، در کل، بهتر است از جاهایی که حاوی جلبک سمی هستند دوری کرده و از خوردن غذاهای دریایی در آن اطراف اجتناب نماییم.

آگاهی داشتن از شرایط آب قبل از رفتن به ساحل می توان به ایمن ماندن شما کمک نماید. اگر در مورد باکتری یا خطرات دیگر در آب نگران هستید بهتر است فعالیتهای دیگری را برای اوقات فراغت خود انتخاب کنید.

برای ایمن ماندن در آب به نکاتی که در ادامه گفته می شود، داشته باشید.

ایمن ماندن در آب

  • قبل و بعد از شنا کردن حتما دوش بگیرید.
  • سعی کنید آب قورت ندهید.
  • هیچ گاه در آب دستشویی نکنید. از هر چند وقت کودکان را به دستشویی ببرید و هر یک ساعت پوشک بچه را چک کنید. پوشک بچه را دور از آب تعویض کنید.
  • اگر اخیرا دچار اسهال بوده اید از رفتن به داخل آب اجتناب کنید تا مانع از ابتلای دیگران به عفونت شوید.
  • همیشه قبل از خوردن یا نوشیدن بعد از بازی در آبهای تفریحی یا در شن دست های خود را بشویید.
  • زخم ها را با باندهای ضد آب بپوشانید.
  • در آبی که مات به نظر می رسد یا بوی بد می دهد شنا نکنید.
  • حداقل ۲۴ ساعت بعد از طوفان از دریا دور بمانید. از قسمتهایی در ساحل که آب طوفان وارد آن میشود دوری کنید.
  • به علائم هشدار دهنده نصب شده در اطراف توجه داشته باشید. در مورد شرایط آب از نگهبانان اطراف پرس و جو کنید.

مطالب مرتبط: پاک کردن خانه از سموم

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است