از وارفارین در چه مواردی استفاده میشود؟

وارفارین از جمله داروهایی است که در گروه داروهای ضد انعقاد خون قرار می گیرد و برای پیشگیری از توسعه لخته های خون موجود و شکل گیری لخته های جدید استفاده میشود.در بیماریهایی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی، ترومبوز سیاهرگی عمقی، آمبولی ریه و ترمبوز سرخرگهای قلب نیاز به استفاده از وارفارین وجود دارد.

دوزهای روزانه بر اساس نتایج آزمایش خون تعیین شده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ترکیباتی از قرصهای وارفارین با قدرتهای مختلف ممکن است تجویز گردد.

قرص وارفارین

نحوه استفاده از وارفارین

وارفارین را هر روز در یک زمان مشخص با یا بدون غذا استفاده کنید.

اگر یک دوز را فراموش کرده اید:

اگر یک دوز مصرف قرص را فراموش کرده اید به محض اینکه متوجه شدید (در عرض ۶ تا ۸ ساعت از زمان دوز معمول خود) آن را مصرف کنید. بعد از این چهارچوب زمانی آن دوز را نادیده گرفته و دوز معمول بعدی خود را ادامه دهید ولی دوز بعدی را دوبرابر نکنید.

نوبتهایی را که مصرف قرص را قرص را فراموش کرده اید یادداشت کرده و در نوبت ملاقات بعدی به اطلاع پزشک خود برسانید.

 می توانید یک تقویم مخصوص همین کار داشته باشید و با خوردن هر روز روی آن علامت بزنید.

عوارض جانبی، احتیاطها، تناقضات

اگر مجبور به خوردن داروها و مکملهای دیگر هستید چه اتفاقی می افتد؟

داروهای دیگر و مکملهای ویتامین از جمله داروهایی که بدون نیاز به نسخه فروخته میشوند، داروهای سنتی و گیاهی می توانند تاثیرات وارفارین را تشدید یا تحفیف دهند. اگر قصد استفاده از دارو یا مکمل دیگری نیز دارید حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

اگر از پزشک دیگری نیز برای مراجعه وقت گرفته اید به خاطر داشته باشید که به او یادآوری نمایید از وارفارین استفاده می نمایید.

آیا نیاز به ایجاد تغییر خاصی در رژیم غذایی هست؟

ویتامین K ایجاد لخته خون را افزایش می دهد. تغییرات زیاد در محتوای ویتامین  K در رژیم غذایی می تواند بر عملکرد وارفارین تاثیر بگذارد. هر چه میزان ویتامین K در رژیم غذایی شما بیشتر باشد، به دوز بالاتری از وارفارین نیاز است. با این وجود، نیازی به تغییر در رژیم غذایی یا پرهیز غذایی خاص به خاطر محتوای بالای ویتامین K آنها نیست چرا که برخی از آنها مثل سبزیجات برگ پهن به داشتن رژیم غذایی سالم کمک می کنند. آنچه که برای شما اهمیت دارد پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سازگار است. انواع مختلف غذاها را مصرف کنید و یک برنامه طبیعی روزمره و یکنواخت برای خود داشته باشید. از مصرف الکل بپرهیزید. از تغییر فاحش در رژیم  غذایی معمول خود ایجاد نکنید و از زیاده روی در خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیاد ویتامین K هستند اجتناب کنید.

عوارض جانبی وارفارین چیست؟

اگر دورهای طولانی مدت (بیش از سه روز) تب، استفراغ یا اسهال داشتید باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین تاریخ و طول مدت این وقایع را یادداشت کرده  و در نوبت ملاقات بعدی به اطلاع پزشک خود برسانید.

وارفارین ممکن است ریسک خونریزی و کبودی را افزایش دهد. برخی از علائم خونریزی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از خون دماغ، قاعدگی سنگین، یا خونریزی لثه. ممکن است لازم باشد برای کاهش خونریزی لثه از مسواک نرم تری استفاده کنید. اگر این عوارض جانبی را تجربه کردید لطفا در اسرع وقت به اطلاع پزشک خود برسانید.

هر روز خود را معاینه کنید تا دچار کبودی یا لکه صورتی رنگ زیر پوست خود نشده باشید. اگر جایی کبودی دیدید آن را ماساژ ندهید چون باعث بدتر شدن آن می گردد.

چه احتیاطهایی باید انجام دهم؟

برخی از ورزشهای تماسی خاص و فعالیتها مثل راگبی و هنرهای رزمی مثل کاراته و جودو باید پرهیز شوند چرا که ممکن است شما را در معرض بیشتر آسیب دیدگی و کبودی قرار دهند.

اگر مجبور به انجام عملهای تهاجمی مثل جراحی باز یا جراحی های دهان و دندان هستید با پزشک خود مشورت کنید شاید نیاز به توقف مصرف وارفارین برای مدتی باشد.

باید به میزان کافی دارو تا دوره بعدی نوبت پزشک در اختیار داشته باشید. اگر متوجه شدید که قبل از مراجعه بعدی داروهایتان رو به اتما است یا تاریخ مراجعه خود را جلو بیاندازید یا با یک کلینیک تماس بگیرید و درخواست کنید داروی بیشتری برای شما تجویز گردد. مصرف نکردن بیش از یک روز دارو می تواند به عواقب نامطلوبی مثل از بین رفتن تاثیر وارفارین منجر گردد.

نگه داری و ذخیره وارفارین

قرصها را در مکانی امن دور از دسترس کودکان نگه داری کنید. قرصها باید در مکانی خشک در دمای اتاق به دور از گرما و نور مستقیم نگه داری شوند.

چه زمانی نیاز به کمک پزشکی هست؟

علائم آلرژی را بررسی کنید: التهاب لبها یا چشمها، مشکل در تنفس، راشها یا خارش. اگر این علائم را داشتید مصرف دارو را متوقف کنید و سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

به علاوه، اگر متوجه شدید که باردار هستید سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید. همچنین قبل از بردار شدن یا تصمیم گیری برای بارداری یا شیردهی نیز باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر متوجه علائم زیر شدید سریعا به یک کلینیک مراجعه نمایید:

  • دچار استفراغ شدید و در آن متوجه رگه هایی قهوه ای شدید
  • ادارتان تیره و کدر بود
  • مدفوع تیره و قیری بود و بوی زننده ای داشت
  • کبودی گسترده که در هر قسمت از بدن اتفاق افتاده باشد
  • خونریزی شدید که علارغم اعمال فشار بعد از ۱۵ دقیقه همچنان ادامه داشت
  • تنگی نفس ناگهانی
  • افزایش سخت شدن یا درد سینه
  • تار شدن ناگهانی دید، سردرد شدید با حالت تهوع و استفراغ
  • کرختی و سستی یک طرف بدن
  • ایجاد ناگهانی قرمزی، التهاب و درد در قسمت پایین پاها

اطلاعات اضافه

قرص های وارفارین موجود در بازار

قرص وارفارین در دوزهای ۱، ۳ و ۵ میلی گرمی موجود می باشد.

برندهای مختلفی این قرص را تولید می کنند بنابراین باید به سازنده قرص و دوزی که برای شما تجویز شده است توجه کافی را داشته باشید.

چرا من به آزمایش خون مداوم نیاز دارم؟

شما باید مرتباً تحت نظر پزشک باشید. از نسبت نرمال شده بین المللی (INR) برای اندازه گیری توانایی خون برای لخته شدن استفاده میشود. آزمایشات خون مرتب برای نگه داشتن INR در طیف هدف ضروری می باشد. پس دوز وارفارینی که توسط پزشک شما تجویز می شود بر اساس نتایج INR است.

در ابتدا ممکن است به آزمایشات خون بیشتری نیاز داشته باشید (مثلا هر یک یا دو هفته) تا دوز وارفارین شما تنظیم شود. زمانی که نتایج INR شما به ثبات بیشتری رسید نیاز به آزمایش کمتری خواهید داشت.

همچنین بخوانید: تا چه مدتی می توانید از داروی تاریخ مصرف گذشته استفاده نمایید؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است