غربالگری سرطان

هدف غربالگری سرطان، تشخیص سرطان قبل از ظهور علائم است که شامل روش‌های مختلفی مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار، آزمایش DNA و تصویربرداری پزشکی می‌شود. هدف از غربالگری، تشخیص زودهنگام سرطان، تسهیل درمان سرطان و افزایش امید به زندگی است. در سال ۲۰۱۹، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان بود. داده‌های جدیدتر به دلیل همه‌گیری COVID-19 در انتظار است. غربالگری جامعه که به عنوان غربالگری انبوه یا غربالگری جمعیت نیز شناخته می شود، شامل غربالگری افراد در گروه های سنی و جنسیتی خاص است که هدف آن غربالگری جمعیت از نظر سرطان های خاص یا عوامل خطر سرطان است. غربالگری انتخابی، همچنین به عنوان غربالگری هدفمند شناخته می شود، افراد با خطر بالاتر ابتلا به سرطان را شناسایی می کند، از جمله افرادی با سابقه خانوادگی (خطر ژنتیکی) سرطان یا افرادی که رفتارهای پرخطری مانند سیگار کشیدن دارند. عمل غربالگری سرطان هم در پیشگیری از سرطان و هم در تشخیص زودهنگام نقش اساسی دارد و به افزایش میزان موفقیت در درمان و در نهایت افزایش امید به زندگی کمک می کند. وقتی مشخص نباشد که آیا مزایای غربالگری بر خطرات مربوط به روش غربالگری و همچنین آزمایش‌های تشخیصی بعدی و درمان‌های سرطان بیشتر است یا خیر، اختلاف نظر ایجاد می‌شود. غربالگری سرطان مستعد تولید نتایج منفی کاذب و مثبت کاذب است که بر اهمیت در نظر گرفتن خطاهای احتمالی در فرآیند غربالگری تاکید می کند.علاوه بر این، اگر غربالگری توموری را که در نهایت خوش خیم است (غیر سرطانی) شناسایی کند، غربالگری سرطان می تواند منجر به درمان بیش از حد شود.

پیشگیری از سرطان عمل انجام اقدامات فعال برای کاهش بروز سرطان و مرگ و میر است. عمل پیشگیری هم به تلاش های فردی برای بهبود سبک زندگی و جستجوی غربالگری پیشگیرانه و هم به سیاست های اجتماعی-اقتصادی یا عمومی مرتبط با پیشگیری از سرطان بستگی دارد.[۳] پیشگیری جهانی از سرطان به دلیل کاربرد آن برای جمعیت های بزرگ، کاهش اثرات طولانی مدت سرطان با ترویج اقدامات و رفتارهای پیشگیرانه بهداشتی، و مقرون به صرفه بودن و ماندگاری آن برای همه طبقات اجتماعی-اقتصادی، به عنوان یک هدف حیاتی در نظر گرفته می شود.

اکثر موارد سرطان به دلیل تجمع آلودگی های محیطی است که به عنوان آسیب اپی ژنتیک به ارث می رسد و بسیاری از این عوامل محیطی، اما نه همه، انتخاب های سبک زندگی قابل کنترل هستند. بیش از ۷۵ درصد گزارش شده از مرگ و میر ناشی از سرطان را می توان با اجتناب از عوامل خطر از جمله: تنباکو، اضافه وزن / چاقی، رژیم غذایی ناکافی، عدم تحرک بدنی، الکل، عفونت های مقاربتی و آلودگی هوا پیشگیری کرد. همه علل محیطی قابل کنترل نیستند، مانند تشعشعات پس زمینه طبیعی، و سایر موارد سرطان از طریق اختلالات ژنتیکی ارثی ایجاد می شوند. تکنیک های فعلی ویرایش ژن در حال توسعه ممکن است به عنوان اقدامات پیشگیرانه در آینده عمل کند. اقدامات غربالگری پیشگیرانه آینده را می توان با به حداقل رساندن تهاجمی و افزایش ویژگی با در نظر گرفتن ترکیب بیولوژیکی فردی، که به عنوان “غربالگری سرطان شخصی مبتنی بر جمعیت” نیز شناخته می شود، بهبود بخشید. در حالی که هر کسی ممکن است به سرطان مبتلا شود، سن یکی از بزرگترین عواملی است که می تواند فرد را بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دهد: از هر ۴ سرطان ۳ مورد در افراد ۵۵ ساله یا بالاتر دیده می شود.

رژیم غذایی و سرطان

در این آگهی رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از سرطان توصیه می شود.

در حالی که بسیاری از توصیه های غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پیشنهاد شده است، شواهدی برای حمایت از آنها قطعی نیست. عوامل اصلی رژیم غذایی که خطر را افزایش می دهند، چاقی و مصرف الکل است. با رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات و گوشت قرمز بالا که دخیل است اما تایید نشده است. یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۴ رابطه ای بین میوه ها و سبزیجات و سرطان پیدا نکرد. مصرف قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است. مطالعات مصرف بیش از حد گوشت قرمز یا فرآوری شده را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان لوزالمعده مرتبط می‌دانند، پدیده‌ای که می‌تواند به دلیل وجود مواد سرطان‌زا در گوشت‌های پخته‌شده در دمای بالا باشد. توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از سرطان معمولاً شامل تأکید بر سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و ماهی و پرهیز از گوشت فرآوری‌شده و قرمز (گوشت گاو، خوک، بره)، چربی‌های حیوانی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده است.

فعالیت بدنی

تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی منظم به کاهش ۳۰ درصدی کمک می‌کند. خطر انواع سرطان‌ها، مانند سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان آندومتر. مکانیسم‌های بیولوژیکی زیربنای این ارتباط هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما مسیرهای بیولوژیکی مختلف درگیر در سرطان مطالعه شده است که نشان می‌دهد فعالیت بدنی با کمک به کنترل وزن، کاهش هورمون‌هایی مانند استروژن و انسولین، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. سیستم. نشان داده شده است که تنها چهار دقیقه ورزش در روز خطر سرطان را تا ۱۷ درصد کاهش می دهد.

دارو و مکمل ها

این مفهوم که داروها را می توان برای پیشگیری از سرطان استفاده کرد، جذاب است و شواهد از استفاده از آنها در چند شرایط تعریف شده حمایت می کند. عوارض جانبی قلبی عروقی و گوارشی آنها در صورت استفاده برای پیشگیری باعث آسیب کلی می شوند. مشخص شده است که آسپرین خطر مرگ ناشی از سرطان را تا حدود ۷ درصد کاهش می دهد.[۲۶] مهارکننده COX-2 ممکن است میزان تشکیل پولیپ را در افراد مبتلا به پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی کاهش دهد، اما با همان عوارض جانبی NSAID ها همراه است.[۲۷] استفاده روزانه از تاموکسیفن یا رالوکسیفن نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان پرخطر کاهش می دهد. مضرات فایده برای مهارکننده ۵-آلفا ردوکتاز مانند فیناستراید مشخص نیست. مطالعه ای که اثبات اصل را نشان می دهد نیز با پروتئین های انسانی IFNalpha2a و ماکروفاژ-CSF، تولید شده توسط مرغ های اصلاح شده ژنتیکی انجام شده است.

ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان مؤثر نیستند،  اگرچه سطوح پایین ویتامین D خون با افزایش خطر سرطان مرتبط است. اینکه آیا این رابطه علت و معلولی است و مکمل ویتامین D محافظتی است، مشخص نشده است.

– مشخص شده است که مکمل بتاکاروتن باعث افزایش نرخ سرطان ریه در افرادی می شود که در معرض خطر هستند.[۳۵] مکمل اسید فولیک در پیشگیری از سرطان کولون موثر نیست و ممکن است پولیپ روده بزرگ را افزایش دهد. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که سلنیوم بر اساس شواهد با کیفیت بالا اثر مفیدی در کاهش خطر سرطان ندارد.

واکسیناسیون

واکسن های ضد سرطان می توانند پیشگیرانه/پیشگیرانه باشند یا به عنوان درمان درمانی مورد استفاده قرار گیرند.[۲] همه این واکسن‌ها با تقویت شناخت و فعالیت لنفوسیت T سیتوتوکسیک (CTL) در برابر آنتی‌ژن‌های مرتبط با تومور یا خاص تومور (TAA و TSAs) ایمنی تطبیقی را تحریک می‌کنند.

واکسن هایی ساخته شده اند که از عفونت توسط برخی ویروس های سرطان زا جلوگیری می کنند.[۳۸] واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (گارداسیل و سرواریکس) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد.[۳۸] واکسن هپاتیت B از عفونت با ویروس هپاتیت B جلوگیری می کند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد.[۳۸] تجویز واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی و هپاتیت B زمانی که منابع اجازه می دهند توصیه می شود.[۳۹]

برخی از واکسن‌های سرطان معمولاً مبتنی بر ایمونوگلوبولین هستند و آنتی‌ژن‌های خاص سرطان یا سلول‌های غیرطبیعی انسانی را هدف قرار می‌دهند.[۲][۴۰] این واکسن ها ممکن است برای درمان سرطان در طول پیشرفت بیماری داده شوند تا توانایی سیستم ایمنی را برای شناسایی و حمله به آنتی ژن های سرطانی به عنوان موجودات خارجی تقویت کنند. آنتی بادی برای واکسن های سلول سرطانی ممکن است از بدن خود بیمار (واکسن اتولوگ) یا از بیمار دیگر (واکسن آلوژنیک) گرفته شود.[۳۸] چندین واکسن اتولوگ مانند Oncophage برای سرطان کلیه و Vitespen برای انواع سرطان ها یا منتشر شده اند یا در حال آزمایش بالینی هستند. واکسن های مورد تایید FDA، مانند Sipuleucel-T برای متاستاز سرطان پروستات یا Nivolumab برای ملانوم و سرطان ریه می توانند با هدف قرار دادن پروتئین های بیش از حد بیان شده یا جهش یافته یا با مهار موقت نقاط بازرسی ایمنی برای تقویت فعالیت ایمنی عمل کنند.

ریسک ابتلا به سرطان خود را شناسایی کنید

دکتر رضا اسدی متخصص طب پیشگیری و غربالگری سرطان و بیماری های مزمن​

مزایای غربالگری زودرس

تشخیص زودهنگام سرطان مزیت اصلی غربالگری سرطان است که به بیمار شانس بیشتری برای زنده ماندن یا حتی پیشگیری از سرطان می دهد. غربالگری همچنین می تواند به کاهش بار عمومی سرطان از لحاظ مالی و اجتماعی کمک کند. طرح مبارزه با سرطان اتحادیه اروپا مایل است اطمینان حاصل کند که ۹۰ درصد از جمعیت با خطر کافی برای سرطان سینه، دهانه رحم و کولورکتال غربالگری می شوند. سالانه حدود ۱٫۳ میلیون نفر در اتحادیه اروپا بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهند.

خطرات غربالگری سرطان

 

عوامل متعددی برای تعیین اینکه آیا مزایا بر خطرات و هزینه های مربوط به غربالگری سرطان بیشتر است یا خیر در نظر گرفته می شوند. کارآزمایی‌های غربالگری سرطان تنها کاهش حداقلی در مرگ‌های مرتبط با سرطان را نشان داده‌اند، و ارزیابی خطرات برای منافع همچنان در تعیین اثربخشی کلی برنامه غربالگری سرطان مهم است.

در حالی که بسیاری از آزمایش های غربالگری (مانند آزمایش خون مخفی مدفوع یا آزمایش PSA) غیر تهاجمی هستند، توجه به این نکته مهم است که ماموگرافی (غربالگری سرطان پستان) شامل قرار گرفتن در معرض اشعه یونیزان است. پستان به شدت به اشعه حساس است و دوز تقریبی ۲٫۶ میلی گرم در هر غربالگری ماموگرافی دریافت می کند. با این حال، هیچ مدرک یا تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد غربالگری ماموگرافی خود مستقیماً باعث سرطان می شود. علاوه بر این، روش‌هایی مانند کولونوسکوپی که با آرام‌بخشی انجام می‌شود، خطر بالقوه سوراخ شدن روده را به همراه دارد، اگرچه بسیار به ندرت رخ می دهد و عملا ارزش آن را دارد که سالی یکبار انجام شود تا از سرطان خطرناکی مانند سرطان روده بزرگ پیشگیری شود.

 

تشخیص بیش از حد زمانی رخ می دهد که سرطان ها یا تومورهایی شناسایی شوند که هرگز آسیبی به فرد وارد نمی کنند. سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کولورکتال نمونه هایی از انواع سرطان هستند که مستعد تشخیص بیش از حد هستند. عواقب تشخیص بیش از حد و درمان بیش از حد ناشی از غربالگری سرطان می تواند به کاهش کیفیت زندگی منجر شود، به دلیل اثرات نامطلوب داروها و بستری شدن غیر ضروری در بیمارستان.
دقت تست غربالگری سرطان به حساسیت آن بستگی دارد و تست های غربالگری با حساسیت کم می توانند سرطان ها را نادیده بگیرند. به‌علاوه، آزمایشی که فاقد ویژگی است، می‌تواند به اشتباه سرطان را در یک فرد سالم نشان دهد. همه آزمایش‌های غربالگری سرطان هم نتایج مثبت کاذب و هم نتایج منفی کاذب را ایجاد می‌کنند، با تمایل به نتایج مثبت کاذب بیشتر. آزمایش‌های منفی کاذب ممکن است حس اطمینان کاذبی را ایجاد کنند، که احتمالاً در صورت تشخیص سرطان در مراحل بعدی، علی‌رغم استفاده از جراحی‌ها، درمان‌ها و سایر درمان‌ها، منجر به پیش آگهی بدی می‌شود.
تأثیر تشخیص زودهنگام سرطان و نتایج درمان متفاوت است، زیرا مواردی وجود دارد که حتی با درمان موجود، تشخیص زودهنگام ممکن است بقای کلی را افزایش ندهد. اگر غربالگری سرطان نتیجه درمان را تغییر ندهد، غربالگری تنها مدت زمانی را که فرد با آگاهی از تشخیص سرطان خود زندگی کرده است طولانی می کند. این پدیده سوگیری زمان سرب نامیده می شود. یک برنامه غربالگری مفید، تعداد سال‌های از دست رفته زندگی بالقوه و از دست رفتن سال‌های زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی را کاهش می‌دهد. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که در بسیاری از موارد، تشخیص زودهنگام سرطان احتمال بقا را افزایش می دهد.

 

میزان قابل درمان بودن سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله امید به زندگی فرد یا اینکه آیا فرد در مراحل پایانی یک بیماری مزمن دیگر و یا دارای سن بالا است.

برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه، همه افراد واجد شرایط باید در غربالگری شرکت کنند. با این حال، موانع معینی بر میزان حضور در میان افراد محروم تأثیر می‌گذارد، مانند افراد کم درآمد، مبتلایان به اختلالات سلامت روان، و اقلیت‌های قومی.

محرومیت به عنوان یک عامل اضافی در کاهش افراد مراجعه کننده به غربالگری سرطان شناخته شده است. یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که دسترسی آسان به غربالگری سرطان باعث افزایش حضور افراد می شود. ارائه واحدهای غربالگری سیار پارک شده در پارکینگ‌های سوپرمارکت، به عنوان مثال در مناطق فقیرتر منچستر، یک رویکرد مناسب برای ارائه چک‌های ریه به گروه‌های پرخطر (مانند سیگاری‌ها) بود. یک آزمایش ساده انسداد جریان هوا در داخل و خارج از ریه ها را اندازه گیری کرد. یک سوم از آزمایش‌ها انسداد جریان هوا را نشان دادند که نشان‌دهنده بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، یک عامل خطر برای سرطان ریه و سایر شرایط سلامتی است.

غربالگری براساس نوع سرطان

 

غربالگری سرطان پستان

سرطان سینه شایع ترین سرطان برای زنان است. غربالگری برای تشخیص زودهنگام بیماری در زنان بدون علامت انجام می شود تا به تشخیص زودهنگام و کاهش مرگ و میر دست یابد. تست های غربالگری مختلف برای غربالگری سرطان پستان، از جمله معاینه بالینی و خودآزمایی پستان، ماموگرافی و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) استفاده می شود. ماموگرافی روش استاندارد غربالگری سرطان سینه است. گزارش شده است که این روش ۴۰ درصد خطر مرگ ناشی از این بیماری را کاهش می دهد. سینه هایی با چربی کمتر و بافت فیبری بیشتر به عنوان سینه های متراکم شناخته می شوند، این سینه ها یک عامل خطر برای سرطان سینه هستند. بافت یافتن تومورها در حین انجام ماموگرافی را سخت‌تر می‌کند، بنابراین غربالگری MRI برای تکمیل ماموگرافی در این بیماران پیشنهاد می‌شود.

مانند سایر سرطان‌ها، غربالگری سرطان سینه دارای مزایا و معایبی است، خطرات آسیب ناشی از تشخیص بیش از حد، احتمال سرطان ناشی از تشعشع و نتایج مثبت کاذب. از برنامه های سازماندهی شده تخمین زده می شود که ۲۰٪ از زنان با ۱۰ غربالگری در سنین ۵۰ تا ۷۰ سال نتیجه مثبت کاذب دریافت می کنند، کمتر از ۵٪ از این موارد منجر به درمان تهاجمی بیشتر می شود. سرطان ناشی از تشعشع از غربالگری با ماموگرافی حدود ۱ تا ۱۰ در هر ۱۰۰۰۰۰ زن است که کمتر از تخمین مرگ ناشی از سرطان پستان است.

جهش ژن‌های BRCA1 و BRCA2 می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در طول زندگی بیمار افزایش دهد. در ایالات متحده، عوامل خطر سرطان پستان مانند ژن BRCA و سن برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آزمایش غربالگری لازم است و اگر چنین است که برای فرد بهترین است، در نظر گرفته می شود.

بسیاری از کشورهای اروپایی برنامه های غربالگری در سطح جمعیت را برای سرطان سینه سازماندهی کرده اند. در سال ۲۰۲۲، مکانیسم مشاوره علمی کمیسیون اروپا به این نتیجه رسید که زنان باید زودتر از اواسط ۴۰ سالگی خود برای سرطان سینه غربالگری شوند.

غربالگری سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در زنان است که بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی (WHO) حدود ۳۴۰۰۰۰ مورد مرگ و میر دارد.[۲۸] بیماری HPV علت اصلی سرطان گردن رحم است. بنابراین واکسن HPV را به عنوان اقدام پیشگیری اولیه موثری برای سرطان تبدیل می کند. در نتیجه غربالگری با تست پاپ اسمیر دومین اقدام پیشگیری است. این آزمایش سلول‌هایی را شناسایی می‌کند که پیش سرطانی هستند و اغلب برای کاهش مرگ و میر اعتبار دارند.

سازمان بهداشت جهانی اجرای برنامه های غربالگری مبتنی بر جمعیت را تشویق می کند. محدوده قابل توجهی در سن توصیه شده برای شروع غربالگری در سراسر جهان وجود دارد. ایالات متحده یک برنامه سراسری را دنبال نمی کند، و توصیه های دستورالعمل متفاوت است، به طوری که برخی از ایالت ها شروع غربالگری را در سن ۲۱ سالگی و برخی دیگر در ۲۵ سالگی توصیه می کنند. فواصل آزمایش نیز بسیار زیاد است، با فواصل زمانی ۳-۵ سال. اتحادیه اروپا دستورالعمل هایی برای کشورهای عضو خود در مورد غربالگری سرطان دارد، اما آنها موظف به پیروی از آنها نیستند زیرا صرفاً برای کمک هستند. برنامه های غربالگری مبتنی بر جمعیت را از سن ۳۰ سالگی با استفاده از تست های HPV با فواصل ۵ ساله توصیه می کند.

در سال ۲۰۲۲، مکانیسم مشاوره علمی کمیسیون اروپا به این نتیجه رسید که غربالگری سرطان دهانه رحم بهبود یافته، همراه با واکسیناسیون گسترده HPV، فرصتی برای از بین بردن سرطان دهانه رحم در اروپا فراهم می کند.

 

سرطان کولون (روده بزرگ)

غربالگری سرطان کولورکتال، اگر به اندازه کافی زود انجام شود، پیشگیرانه است، زیرا توده های خوش خیم به نام پولیپ در روده بزرگ و رکتوم شروع تقریباً برای همه موارد سرطان روده بزرگ هستند. این پولیپ‌ها را می‌توان با آزمایش‌های غربالگری مانند کولونوسکوپی که در آن کل کولون قابل مشاهده است، شناسایی و خارج کرد. اگر سرطان ایجاد شود، کولکتومی مورد نیاز است، این یک جراحی جدی تر است. اگر سرطان شروع به گسترش بیشتر کرده باشد، سایر روش های درمانی مورد نیاز است. تشخیص زودهنگام سرطان می تواند نیاز به درمان های مداخله جویانه تر را برطرف کند و بیماران را می توان بهبود بخشید.

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده به همه بزرگسالان بین ۵۰ تا ۷۵ سال توصیه می کند که از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری شوند، آنها همچنین توصیه می کنند بزرگسالان بین ۴۵ تا ۴۹ سال نیز غربالگری شوند. برای بزرگسالان ۷۶ تا ۸۵ سال، آنها پیشنهاد می کنند که غربالگری های انتخابی بالینی را انجام دهند، که در آن اولویت بیمار، سلامت کلی و سابقه غربالگری در تصمیم گیری در مورد محل انجام غربالگری در نظر گرفته می شود. این به دلیل شواهدی است که نشان می دهد به طور کلی مزایای کمی در غربالگری این گروه وجود دارد. آزمایش های مدفوع، سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی پذیرفته شده ترین تست های غربالگری سرطان کولورکتال در ایالات متحده هستند.

برنامه های غربالگری سرطان کولورکتال در اروپا گسترده است. در انگلستان، بزرگسالان هر دو سال یکبار بین سنین ۶۰-۷۴،  غربالگری می شوند و اخیراً به سنین ۵۰-۷۴ افزایش یافته است. آنها از طریق آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) غربالگری می شوند که به خانه برای فرد ارسال می شود. با این حال این برنامه در حال حاضر آستانه بالایی دارد که در آن بخش بزرگی از بیماران مبتلا به پولیپ پرخطر نادیده گرفته می شوند و بیشتر مورد بررسی قرار نمی گیرند. در مارس ۲۰۲۲، مکانیسم مشاوره علمی کمیسیون اروپا سن، جنس و موارد قبلی را توصیه کرد نتایج غربالگری هنگام تصمیم گیری در مورد دفعات غربالگری برای بهبود تشخیص استفاده می شود.

غربالگری سرطان پروستات

تخمین زده می شود که سرطان پروستات دومین علت مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ باشد.[۳۷] روش های مختلفی در غربالگری بیوپسی پروستات سرطان پروستات، آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) و معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) استفاده می شود. در DRE، معاینه کننده انگشت خود را در رکتوم بیمار قرار می دهد و اندازه و بی نظمی های غده پروستات را بررسی می کند. در طی غربالگری PSA، خون برای پروتئین، آنتی ژن اختصاصی پروستات که از غده پروستات ترشح می شود، آزمایش می شود، سطوح بالای ۴ نانوگرم در میلی لیتر، شاخص هایی برای تجزیه و تحلیل بیشتر هستند. در این نقطه قطع، بیمار ۲۵ درصد شانس ابتلا به این بیماری را دارد.[۳۸] از آنجایی که آنتی ژن اختصاصی پروستات است، می تواند توسط سایر نگرانی ها در پروستات مانند پروستاتیت و بزرگ شدن خوش خیم غده نیز افزایش یابد. سپس بیوپسی پروستات برای ارزیابی تشخیص و درمان بیشتر انجام می شود.

هنگامی که غربالگری PSA در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، موارد سرطان پروستات بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۵ به میزان ۲۶ درصد افزایش یافت و بیشترین گروه سنی تحت تأثیر مردان زیر ۵۰ سال بود.[۳۹] سرطان پروستات یک بیماری ناهمگن است و سرطان تقریباً در ۱ مورد از ۳ مورد رشد تهاجمی خواهد داشت. بنابراین خطر تشخیص بیش از حد و درمان بیش از حد وجود دارد، این موضوع سال‌ها مورد بحث بوده است.

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده قبلاً به دلیل خطرات تشخیص بیش از حد، آزمایش PSA را به روشی سیستماتیک توصیه کرده بود. در سال‌های اخیر، با پیشرفت روش‌های جدید غربالگری، مانند اسکن MRI به عنوان ارزیابی ثانویه برای آزمایش PSA، توصیه‌هایی مانند این در حال تجدید نظر هستند. تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود تا مشخص شود چه کسی بیشترین سود را از غربالگری دارد.

غربالگری سرطان ریه

تا سال ۲۰۲۰، سرطان ریه ۱۸٫۴ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. به خاطر تشخيص دیر تنها ۱۵ درصد از بيماران بيش از ۵ سال پس از تشخيص زنده خواهند ماند. کارآزمایی نلسون به این نتیجه رسید که با انجام توموگرافی کامپیوتری با دوز پایین (LDCT) بر روی جمعیت های پرخطر، مرگ و میر به طور قابل توجهی کمتر از عدم غربالگری وجود دارد.

سیگار عامل اصلی سرطان ریه است و علت مرگ ۵۵ درصد زنان و ۷۰ درصد مردان مبتلا به سرطان ریه است.[۴۲] گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ توصیه هایی را برای غربالگری سرطان ریه بازنگری کرد، جایی که LDCT سالانه برای بزرگسالان بین ۵۰ تا ۸۰ سال توصیه می شود که در حال حاضر سیگار می کشند یا سابقه مصرف ۲۰ بسته یا بیشتر در سال در ۱۵ سال گذشته دارند. سال ها. آنها همچنین توصیه غربالگری سالانه را برای افرادی که در ۱۵ سال گذشته از استعمال دخانیات خودداری کرده اند و کسانی که مشکلات پزشکی جدیدی دارند که امید به زندگی را کاهش داده است، متوقف کردند. این توصیه های جدید تعداد افراد واجد شرایط برای غربالگری سرطان ریه را تا ۸۶% افزایش داده است.

به طور مشابه، در مارس ۲۰۲۲، مکانیسم مشاوره علمی کمیسیون اروپا غربالگری ریه را برای سیگاری‌های فعلی و سابق، همراه با برنامه‌های مداوم ترک سیگار توصیه کرد.

سرطان دهان

کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) در سال ۲۰۱۳ دریافت که شواهد برای تعیین تعادل فواید و مضرات غربالگری سرطان دهان در بزرگسالان بدون علائم توسط ارائه دهندگان مراقبت های اولیه کافی نیست. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا به نتایج مشابهی می رسد در حالی که انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان بالای ۲۰ سال که معاینات بهداشتی دوره ای دارند باید حفره دهان را از نظر سرطان بررسی کنند. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که ارائه‌دهندگان برای علائم سرطان در طول معاینات معمول هوشیار باشند. غربالگری سرطان دهان نیز توسط برخی گروه از بهداشتکاران دندان توصیه می شود.

سرطان پانکراس

تشخیص زودهنگام بیومارکرهای سرطان پانکراس با استفاده از روش ایمونواسی مبتنی بر SERS انجام شد.[۴۴] یک پلت فرم تشخیص بیومارکر پروتئینی چندگانه مبتنی بر SERS در یک تراشه میکروسیالی برای شناسایی برای شناسایی چندین بیومارکر پروتئین برای پیش‌بینی نوع بیماری و بیومارکرهای حیاتی و افزایش شانس تشخیص بین بیماری‌هایی با نشانگرهای زیستی مشابه (سرطان پروستات، سرطان تخمدان و پانکراتیت) استفاده می‌شود. ).[۴۵] به طور کلی توافق بر این است که غربالگری عمومی گروه های بزرگ از نظر سرطان لوزالمعده در حال حاضر به احتمال زیاد موثر نیست و آزمایشات بالینی خارج از آن هیچ برنامه ای برای این کار وجود ندارد. انجمن اروپایی انکولوژی پزشکی غربالگری منظم با سونوگرافی آندوسکوپی و تصویربرداری MRI/CT را برای افرادی که در معرض خطر بالای ژنتیک ارثی هستند، توصیه می‌کند، [۴۶] در راستای سایر توصیه‌ها، [۴۷] [۴۸] که ممکن است شامل CT نیز باشد.[۴۷] برای غربالگری، روش های خاص سی تی اسکن ممکن است استفاده شود، مانند سی تی اسکن چند فازی.[۴۹]

 

روش های نوین تشخیص چندین سرطان

تصویربرداری از کل بدن

سی تی اسکن کامل بدن نوعی تصویربرداری پزشکی است که برای جستجوی سرطان در افراد بدون علائم واضح استفاده می شود. سی تی اسکن می تواند چالش هایی را ایجاد کند، به ویژه قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزان.[۵۳] با این حال، اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) با خطر تشعشع همراه نیستند و اسکن‌های MRI برای استفاده از آن‌ها در غربالگری سرطان ارزیابی می‌شوند.[۵۴] خطر قابل توجهی برای تشخیص حادثهالوما وجود دارد – ضایعات خوش خیم که ممکن است به اشتباه به عنوان سرطان تعبیر شوند و بیماران را با انجام اقدامات پیگیری غیرضروری در معرض خطر بالقوه قرار دهند.

آزمایش خون جامع

در سال ۲۰۲۳ FDA اولین آزمایش خون را برای تشخیص سرطان تایید کرد که انواع DNA را در ۴۷ ژن مرتبط با افزایش خطر سرطان ارثی شناسایی می‌کند.[۵۶][۵۷] این تست توسط Invitae ساخته شده است.[۵۶] سایر آزمایش‌های موجود در بازار، تشخیص زودهنگام چند سرطانی (MCED) است.[۵۸] این آزمایش‌ها از آزمایش‌های سرطان ارثی متمایز هستند، زیرا وجود سرطان را از طریق DNA در گردش تومور در خون تشخیص می‌دهند.تست های MCED بیشتری در حال حاضر در حال توسعه هستند.

از سال ۲۰۲۳، چندین مطالعه بالینی عمده برای ارزیابی آزمایش‌های خون بیشتری در حال انجام است. نسل فعلی آزمایش‌های خون، نرخ‌های مثبت کاذب را بین ۰٫۵ تا ۱ درصد نشان می‌دهند. خطر مثبت کاذب از غربالگری جمعیت باید با شیوع سرطان در جمعیت غربال شده سنجیده شود و براساس آن هزینه شود.

دکتر رضا اسدی متخصص طب پیشگیری و سلامت

درخواست مشاوره غربالگری سرطان

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است