بسياري از مردم ماه هاي گرم تابستان را دوست دارند. اما روزهاي گرم و مرطوب مي تواند گاهي خطرناك باشد. براي بدن خوب نيست كه مدت زمان زيادي گرم بماند. گرماي زياد مي تواند به مغز و ديگر اندام هاي شما آسيب برساند. مهم است كه در روزهاي خيلي گرم است خود را خنك نگه داريد.

بدن شما سيستم خنك كننده سرمايش خود را دارد. وقتي هواي داغ يا ورزش سبب بالا رفتن دماي بدن شما مي شود، عرق نقش كليدي در خنك كردن بدن دارد. وقتي عرق خشك مي شود، گرما را از سطح بدن با خود مي برد و دماي بدن شما را پايين مي آورد. وقتي تعرق براي خنك كردن كافي نباشد، در معرض بيماري هاي مرتبط با گرما كه هيپرترمي (فزون گرمايي) ناميده مي شوند قرار خواهيد گرفت.

هيپرترمي ممكن است براي هر كسي اتفاق بيافتد. افراد پير، نوزادان و كودكان و بيماران، افراد چاق يا افرادي كه از داروهاي خاصي استفاده مي كنند بيشتر در معرض خطر هستند. اين افراد ممكن است نسبت به تاثيرات گرماي زياد حساس تر بوده و نسبت به تغييرات دما كمتر بتوانند عكس العمل نشان دهند.

دماي بالا سبب مي شود اندام هاي بدن عملكرد بهينه خود را نداشته باشند. بالا رفتن بيش از اندازه دماي بدن مي تواند به قلب فشار وارد آورده و به مغز آسيب برساند. حتي مي تواند به كما منجر شود.

هيپرترمي مي تواند به چندين بيماري مرتبط با گرما منجر شود كه مي تواند خفيف يا شديد باشند. اين بيماري ها عبارتند از كرامپ هاي گرمايي (گرفتن عضلات در نتيجه گرما)، ادم گرمايي (heat edema )، گرمازدگي (Heat exhaustion ) و تنش گرمايي(Heat stroke).

كرامپ هاي گرمايي سخت شدن دردناك ماهيچه هاي شكم، بازوها و پاها است. اگر دچار كرمپ هاي گرمايي شديد راهي براي خنك كردن بدن خود بيابيد و مايعات زياد بنوشيد. ادم گرمايي التهاب در قوزك پا در نتيجه گرماي شديد است. بالا نگه داشتن پاها مي تواند كمك كننده باشد. اگر اين كار تاثيري نداشت حتما با يك پزشك مشورت كنيد.

گرمازدگي زماني است كه ديگر بيش از آن بدن نمي تواند خود را سرد نگه دارد. ممكن است در اين صورت احساس خواب آلودگي، ضعف، عدم تعادل و تهوع داشته باشيد. ممكن است در پوست خود احساس سرما و رطوبت نماييد و ضربان قلبتان بالا رود. اگر اين اتفاق افتاد، مايعات بسيار نوشيده و در مكان خنكي استراحت كنيد. اگر مراقب نباشيد گرمازدگي به تنش گرمايي منجر مي شود.

تنش گرمايي نوعي هيپرترمي تهديد كننده حيات است كه زماني كه دماي بدن به بيش از 104 درجه فارنهايت يا بيشتر برسد اتفاق مي افتد. تنش گرمايي مي تواند منجر به گيجي، غش، تلوتلو خوردن، رفتار عجيب يا خشكي و قرمزي پوست شود. تنش گرمايي يك فوريت پزشكي محسوب مي شود.

براي مثال اگر شما و خانواده تان در پيك نيك هستيد و آن روز بسيار گرم و داغ است و آنها كم كم گيج شده يا بهم ريخته به نظر مي آمدند، بايد نگران شويد. بايد سريعا آنها را به مكان خنكي برده و كمپرس سرد بر روي گردن و كمر آنها بگذاريد و با 115 تماس بگيريد.

بهترين راه براي مقابله در مقابل هيپرترمي تهويه هوا است. اگر در روزهاي گرم و مرطوب تهويه كننده هوا نداريد به مكان هاي خنك برويد. مراكز عمومي، مراكز خريد، سينماها، كتابخانه ها يا خانه دوستان و آشنايان را امتحان كنيد.

بيماري هاي حاصل از گرما قابل اجتناب هستند. با اين وجود، هر ساله در كشورهاي توسعه يافته نظير آمريكا صدها مرگ در نتيجه گرمازدگي اتفاق مي افتد. مهم اين است كه بدانيد چه افرادي بيشتر در معرض خطر بوده تا به كاهش گرما براي آنها كمك كنيد.

انتخاب هاي عاقلانه

  • خود را خنك نگه داريد
  • از آفتاب بيرون رفته و به مكان خنك برويد.
  • مايعات زياد مخصوصا آب بنوشيد. از مايعات حاوي الكل اجتناب كنيد.
  • اگر تهويه هوا نداريد حدالامكان از گاز استفاده نكنيد.
  • با توجه به وضعيت هوا لباس بپوشيد. لباسهاي روشن و گشاد بپوشيد.
  • در طول گرمترين ساعات روز، پرده يا سايبان پنجره ها را بكشيد.