تاي چي و سلامت شما اجراي مدرن يك ورزش باستاني تاي چي و سلامت شما اجراي مدرن يك ورزش باستاني
فروردين 11, 1395

تاي چي و سلامت شما اجراي مدرن يك ورزش باستاني

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

حتما ژست هاي گرفته شده در تصوير و حركات آهسته تاي چي را ديده ايد و شايد بخواهيد بدانيد كه اين كارها چيست. تا چي يك ورزش ذهن و بدن قديمي است. در حالي كه نياز به تحقيقات بيشتري است، اما شواهد نشان مي دهد كه مزاياي زيادي براي سلامت دارد.

گاهي به تاي چي "مديتيشن متحرك" هم گفته ميشود. تاي چي انواع مختلفي دارد. در آنها عموما حركات آهسته با الگوهاي تنفسي و تمركز ذهني و ريلكسيشن تركيب ميشود. حركاتها در حين راه رفتن، ايستادن و يا نشستن انجام ميشود.

تاي چي در ريشه بر مبناي آموزش دادن به فرد و ارتقاء تعادل و تقابل بين سيستم هاي بدن است. اين يك شيوه مداخله نويد بخش براي اجتناب و بهبود حوزه هاي بسياري از سلامت مخصوصا در اقراد مسن تر است.

شواهد در تحقيقات بسياري نشان مي دهد كه تاي چي مي تواند تعادل و ثبات را در افراد مسن تر افزايش داده و خطر و ترس از افتادن را كاهش دهد. هر سال، از هر 4 فرد پير يك نفر افتاده و از هر 5 افتادن يك مورد سبب آسيب جدي مثل شكستگي استخوانها و يا آسيبي به سر ميشود.

وقتي سعي مي كنيد محتاط تر باشيد بيشتر مستعد افتادن ميشويد. تاي چي مي تواند به شما كمك كند با اعتماد به نفس بيشتري راه رفته و ايمن باقي بمانيد. برخي تحقيقات نشان مي دهد كه تاي چي همچنين مي تواند در كساني كه مبتلا به بيماري پاركينسون خفيف تا متوسط هستند تعادل را بهبود داده و مانع از افتادن آنها شود.

تحقيقات نشان مي دهد كه ورزش تاي چي مي تواند به بهبود استقامت و اعتماد به نفس، نحوه تفكر و مديريت عواطف و كيفيت زندگي شما تاثير بگذارد. تحقيقات نشان مي دهند كه در افراد مبتلا به فيبروملاژيا، تاي چي مي تواند به خواب بهتر و انطباق با درد، خستگي مفرط و افسردگي كمك نمايد. ورزش مرتب تاي چي همچنين ميتواند كيفيت زندگي و حس خوب را در افراد مبتلا به مشكل قلبي مزمن يا سرطان بهبود دهد. در افراد پير تاي چي مي تواند به بهبود كيفيت خواب و حفظ حافظه و بهبود يادگيري و ديگر عملكرد هاي ذهني كمك نمايد.

براي ارزيابي كامل و تاييد مزاياي يالقوه تاي چي هنوز نياز به تحقيقات بيشتري است. اما از آنجايي كه اين ورزش شامل حركات آهسته و متفكرانه ميشود، اگر به درستي انجام شود احتمال آسيب ديدگي در اين ورزش بسيار كم است.

اگر تاي چي را درست ياد گرفته باشيد، چه بخواهيد از آن براي يك مشكل مزمن در سلامت خود استفاده كنيد و يا براي مواجه با استرسهاي روزمره، مي تواند مكمل خوبي براي راههاي ديگر زندگي سالم و توانبخشي باشد. همه ما به دنبال ابزارهايي براي كمك به زندگي پربارتر، بلندتر با وقار و آرامش بيشتر هستيم.

راهها و شيوه هاي مختلفي براي اجراي تاي چي وجود دارد. اگر قصد داريد آن را امتحان كنيد به راحتي مي توانيد شروع كنيد. براي مثال، سعي كنيد پشت يك صندلي محكم بايستيد و به آن تكيه دهيد و خود را به جلو و عقب حركت دهيد تا بتوانيد در همه قسمتهاي بدن و اتصالات آنها آگاهي ايجاد كنيد. بعدا مي توانيد حركات و توالي هاي پيچيده تري را تمرين كنيد.

انتخابهاي آگاهانه

آيا تاي چي مي تواند براي من مفيد باشد؟

  • در مورد فعاليتهاي فيزيكي كه مي توانيد داشته باشيد و محدوديتهايتان با پزشك خود مشورت كنيد. بپرسيد آيا تاي چي مي توانيد گزينه مناسبي براي شما باشد يا خير.
  • به دنبال كلاسهايي بگرديد كه مناسب براي سن و سلامت شما باشند. برخي از كلاسها ممكن است بيشتر براي دانشجويان و مديريت استرس در آنها باشد برخي ديگر ممكن است براي افراد بالاي 60 سال با شرايط پزشكي خاص طراحي شده باشند.
  • به چندين كلاس و مربي مراجعه كنيد و ببينيد كه كداميك براي شما مناسب تر است. مربيان روشهاي تدريس، سبكها، سطوح و راههاي مختلفي براي انجام تا چي دارند.
  • اگر نتوانستيد همه حركات را هم انجام دهيد نااميد نشويد. در مورد مزاياي بالقوه آن فكر كنيد و سعي كنيد در مورد خودتان صبور باشيد. هر چيزي بايد از يك جايي شروع شود.
خواندن 59 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 07 خرداد 1397 ساعت 16:02