سلامت جسم و روان

سلامت جسم و روان

در این مقاله به کارهای روزانه ای می پردازیم که هر فرد می بایست برای ارتقا، سطح سلامت خود آنها را به طور روزانه انجام دهد . به شما خواهیم گفت که فعالیت های خود را در زمینه های ورزشی، یادگیری، مطالعه، مدیتیشن، سلامت ذهن و... یادداشت کرده و به آنها نمره دهید.

من این کار را انجام دادم و مثال هایی واقعی از خود را در این مقاله به طور ملموس برای شما بازگو می کنم . هدف این مقاله ارتقای سطح سلامت ذهن و جسم شما میباشد.

برنامه ریزی برای سلامت جسم و روان

در ابتدا باید یگویم که برای آگاهی از سلامت جسم و روان خود باید هرروز اطلاعات سلامتی و تناسب اندام خود را ثبت نمایید.

چرا هرروز اطلاعات سلامتی و فیتنس خود را ثبت کنیم؟

شما میتوانید با آنالیز افکار خود، احساسات و عکس العملتان به دنیای پیرامون، خود را از راههای متعددی بشناسید. حتی از افکار و برخورد دیگران هم میتوانید آنان را بشناسید، اما متد من برای داشتن خود آگاهی ریشه در اطلاعات دارد.

من از سال۱۹۹۷ شروع به اندازه گیری کمیت سلامت خود کردم و از طریق آن اطلاعات یادگرفتم که بیشتر با استرس مقابله کنم، و اکنون ساعات خواب آرامتری دارم و با کمک تکنولوژی زندگی سالم تری دارم.

چرا این کار را آغاز کنیم؟

تنها دلیل اینکه من اندازه گیری کمی سلامت خود را اغاز نمودم، این بود که در نهایت ظرفیت احساسی و فیزیکی و ذهنی خودم زندگی کنم. مهم این است که ما میدانیم که سلامت و تناسب اندام ما وظیفه خودمان است. هیچ فرد دیگری در این زمینه نمیتواند به اندازه خودمان کمک کننده ما باشد، و کسی هم نمیتواند جسم و روان ما را به جز خودمان تغییر دهد. در ادامه کارهایی که خودم انجام دادم و پیشنهاد میکنم شما هم برای داشتن سبک زندگی بهتر انجام دهید را شرح می دهم.

از یک برگه کاغذ شروع کنیدو هرروز نمره ای از یک ‌تا ده به فعالیت های ذهنی و ‌فیزیکی و سلامت هیجانی خود بدهید.

میتوانید برای این کار از برنامه اکسل هم استفاده کنید.

اگر از بدن خود ناراضی هستید، شاید نیاز به تغییر بعضی چیزها در خودتان داشته باشید.

اطلاعاتی که ثبت می کنید میتواند به شما، در شناسایی مواردی که باید در زندگی شما تغییر کنند کمک کند.

اهداف و نتیجه ها

درسال۲۰۱۷ سعی نمودم تا فعالیت هایی که باید انجام شوند را از قبیل فعالیت های فیزیکی، ذهنی، هیجانی، خواب، مطالعه و یادگیری زبان را در برنامه ریزی خود قرار دهم. درسال۲۰۱۷ سعی داشتم تا بیشتر از همیشه تمرینات ورزشی داشته باشم، بیشتر کتاب بخوانم و زمانی را برای فعالیت های ذهنی و یادگیری زبان اسپانیایی قرار دهم.

در سال۲۰۱۸، برنامه ریزی من این است که هرروزه مهارت جدیدی را یادبگیرم و مطمئن باشم که در دراز مدت در آنها پیشرفت خواهم کرد. مهم نیست که این مهارت ها بازی شطرنج یا آشنایی با یک تکنولوژی جدید باشد، تنها این اهمیت دارد که بخشی از زندگی من باشد.

اما برگردیم به اهداف و نتیجه هایی که در برنامه ریزی به دنبال آن هستیم و درسال جدید میبایست انجام دهیم.


۱)فعالیت های فیزیکی

همه ما تقریباً هرروز به فعالیت های ورزشی نیاز داریم تا بتوانیم در سایر فعالیت ها و وظایف خود تمرکز بیشتری داشته باشیم و همه ما از اینکه بدن و اندام زیبایی داشته باشیم لذت می بریم. میتوانیم در این مورد فعالیت های بدنی خود را از قبیل فوتبال بازی کردن، دویدن، تمرین با مربی ورزشی در باشگاه را اندازه گیری کنیم.

نمره نهایی من در این فعالیت ها بطور میانگین۲۷ دقیقه فعالیت ورزشی سنگین به طور روزانه بود.

۲)سلامت ذهن

برای من سلامت ذهن، به معنای داشتن توانایی های شناختی برای حل مشکلات پیچیده، و همچنین متمرکز و منعطف بودن در شیوه تفکر است.

در این اندازه گیری سعی کردم بیشتر آرام باشم و کتاب بخوانم. در پایان این نتیجه گیری نمره نهایی من۷,۵ شد .

۳) سلامت هیجانی

تعریف من برای سلامت هیجانی مرتبط با، سلامت کلی بدن، شاد بودن و سطخ پایین استرس است. زمانی شما در سطح سلامت هیجانی ایده آل هستید، که سطح شادی عمومی شما بالا بوده و استرس شما پایین باشد. و من اینگونه به خودم هرروز امتیاز میدادم که هرگاه احساس میکردم از همیشه شادترم نمره۱۰ و هرگاه که اتفاق ناخوشایندی رخ داده بود و من ناراحت بودم نمره ۱ میگرفتم.

میانگین نمرات من در این مورد۷,۷ شد‌.

۴) مدیتیشن و ذهن آگاهی

مدیتیشن برای آرام سازی ذهن و بدن بسیار مفید است و در زندگی روزانه، تمرکز بر فعالیت ها و انجام وظایف تاثیر بسزایی دارد.

اگر بخواهید از نمره دهی به شیوه من عمل کنید، من در این مورد اندازه گیری را اینگونه انجام می دادم که هرروز، دقایقی را که بدون حواس پرتی و بطور کامل مدیتیشن انجام میدادم را اندازه گیری می کردم. هدف من در سال۲۰۱۶ این بود که هرروز بتوانم ۵ دقیقه مفید تمرینات مدیتیشن را انجام دهم و اگر بخواهم صادق باشم، باید بگویم که در این فعالیت موفق نبودم و میانگین فعالیت های من به طور روزانه۲,۵ دقیقه شد و باید تغیراتی را در زمینه تمریناتم انجام دهم و آنرا به ۱۰ دقیقه افزایش دهم.

۵) یادگیری زبان

یادگیری زبان در هر سنی فعالیت های مغزی را ارتقا میدهد و موجب افزایش قدرت یادگیری در تمام زمینه ها میشود.

در این باره باید بگویم من توانستم سری دروس فرانسوی و اسپانیایی را به پایان برسانم اما هنوز از این یادگیری راضی نیستم و باید متد دیگری را جایگزین متد کنونی کنم.

من از متدDouolingoاستفاده میکردم، اما این متد میتواند به افزایش دایره لغات شما کمک کند. نمره نهایی من در یادگیری زبان به طور میانگین۴,۵ درس به طور روزانه شد.

۶) مطالعه

مطالعه به طور روزانه یکی از کارهای ضروری به حساب می آید. من خودم سعی کردم تنها کتاب های کاغذی را مطالعه کنم، نه کتابهایی که به صورت آنلاین و دانلود شده باشند.

و باید بدانیم که مطالعه حجمی مورد نظر هیچ کس نیست و تنها مطالعه مفید و کیفی را باید اندازه گیری نمود. حتی به مطالعه بیشتر علاقه مند خواهید شد، زمانی که بفهمید مغزمان هم مطالعه کردن را دوست دارد.

زمانی که شما به مطالعه یک کتاب میپردازید و شخصیت داستان از صخره ای می پرد مغزچنان عمل میکند که شماهم احساس اینچنینی داشته باشید. مطالعه کردن مغز مارا سالم و سلامت نگه میدارد.

من توانستم درباره مطالعه به نمره میانگین۱۷ دقیقه در روز برسم که آنرا کافی نمیدانم پس تصمیم دارم در سال جدید روزانه و بطور میانگین ۳۰ دقیقه مطالعه مفید داشته باشم.

۷) وزن

تغیرات وزن خود را به کیلوگرم اندازه گیری کنید. من این اندازه گیری را انجام دادم و وزن میانگین من درسال۲۰۱۶ معادل۸۲,۵ کیلوگرم بود، درحالی که وزن من در۲۰۱۷ به ۸۱ کیلوگرم رسید و این نتیجه عادت های غذایی درست میباشد. نوشتن وزن و عادت های رژیمی به من کمک کرد تا عادت های بد غذایی را ترک و به سمت سلامت جسمی و وزن ایده آل پیش بروم.

۸) خواب

خواب یکی از عوامل مهم در میزان کارایی مغز افراد در طول روز است. خواب خوب و مفید در طول شب میتواند فعالیت و کارکرد مغز را بهبود بخشد، ما این مورد را برای این اندازه گیری میکنیم تا بتوانیم خواب خود را تنظیم نموده و خواب مفیدی داشته باشیم تا در نتیجه آن فعالیت های مغزی خود را بهبود بخشیم.

من سالهای زیادی است که ازjack potاستفاده میکنم که توسط آن خواب فرد مانند اپ اندروید به یک ساعت هوشمند متصل میشود. سنسورهای آن حرکات فرد، زمان رفتن به رخت خواب، هنگام بخواب فرورفتن و زمان بیدارشدن را نمایش میدهد، و همچنین مدت زمان خواب، خواب عمیق و خوابREM را مشخص میکند.

نمره کیفیت خواب من به طور میانگین۴,۵ از ۵ مشخص شد

۹) نمره موفقیت

از این رو این موضوع را در مقاله جای دادیم تا بتوانیم میزان موفقیت و رضایت از زندگی را دریابیم و من این کار را با صفر و یک انجام دادم. اگر روز بسیار عالی بود و همه چیز به خوبی صورت میگرفت، نمره یک و اگر بسیار بد بود، نمره صفر داده میشد و خود را مجبور کردم که حداقل از هر۵روز یک روز، نمره ۱ را بگیرم. نمره من در این مورد 0.3 شد.

تغییر را آغاز کنید، هم اکنون یک فایل خالی اکسل باز کنید، اگر شما ورزش و‌فعالیت های بدنی، مدیتیشن، یادگیری زبان و مطالعه را به برنامه روزانه خود اضافه کنید،۱,۵ ساعت از روز خود را صرف این کارها خواهید کرد. شاید برای شما این زمان زیادی باشد اما باید بدانید که نیاز دارید این زمان را در طول شبانه روز صرف خودتان کنید و گذاشتن وقت برای ورزش، یادگیری، مطالعه و مدیتیشن موجب میشود که شما در زمینه فعالیتهایتان موفق شوید، درکارتان پیشرفت خواهید کرد و با خانواده و دوستان روابط بهتری خواهید داشت. میتوانید هرروز ساعتی زودتر از خواب برخیزید تا این کارها را انجام دهید. بدانید که سلامت شما بیشتر از این زمان اندک ارزش دارد و سلامت شما به اینها نیاز دارد.